پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (سه‌شنبه، یکم خرداد ١۴٠٣) | آغاز بارش‌های پراکنده باران در استان آسیب‌هایی جدی که روغن مصرف شده به مغز می‌زند تا زنده هستید، تکلیفتان را برای اهدای‌عضو مشخص کنید دستگیری اعضای باند گروگان‌گیری اتباع خارجی در تهران ۱۰ راهکار برای به حداکثر رساندن کالری‌سوزی در ۳۰ دقیقه خوراکی‌های سالمی که می‌توانید جایگزین نان کنید نقش مهم تغذیه در تکامل دندان‌ها ۷ دلیل احساس تشنگی مداوم اعمال قانون۱۴۷۸دستگاه خودرو حادثه ساز در مشهد|۵۳نفر درتصادفات رانندگی طی ۲۴ ساعت گذشته مصدوم شدند (یکم خرداد ماه ۱۴۰۳) کندی حرکت در میدان جمهوری به سمت میدان جهاد در مشهد (یکم خرداد ۱۴۰۳) آیا مدارس قم فردا سه شنبه (۱ خرداد ۱۴۰۳) تعطیل است؟ کارنامه زیست‌محیطی شهید سید ابراهیم رئیسی چند توصیه مهم برای خواب آرام شبانه هشدار سازمان هواشناسی درباره وقوع سیل در ۱۵ استان کشور (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) از بایدها و نبایدهای زالودرمانی چه می‎‌دانید؟ نرخ باروری و موالید در کشور روند کاهشی دارد مویز برای چه کسانی می تواند مضر باشد؟ | خواص و مضرات مویز را بشناسید چطور از خشکی چشم جلوگیری کنیم؟
سرخط خبرها

طرز تهیه باترمیلک در خانه + معرفی و کاربردهای آن

  • کد خبر: ۲۱۶۰۰۶
  • ۱۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۶
طرز تهیه باترمیلک در خانه + معرفی و کاربردهای آن
باترمیلک مایع غلیظی به دست آمده از شیر است و درخانه به راحتی می‌توانیم آن را درست کنیم. همچنین باترمیلک یک ملین طبیعی برای درمان یبوست است.

به گزارش شهرآرانیوز، در گذشته، زمانی‌که کره را به روش سنتی از شیر جدا می‌کردند، مایع غلیظی از شیر باقی می‌ماند که به آن باترمیلک می‌گویند. باترمیلک کمی غلیظ‌تر از شیر است و طعمی شبیه ماست یا دوغ دارد. از آن برای تهیه غذا، کیک و شیرینی استفاده می‌شود و علاوه بر اینکه با روش سنتی در خانه قابل تهیه است، به صورت آماده هم در بازار وجود دارد. با درنظر گرفتن این که در فرآیند کره‌گیری به روش سنتی از تمام چربی استفاده می‌شود، می‌توان حدس زد که باترمیلک خانگی هیچ چربی ندارد. مایع ترش‌مزه حاصل از فرآیند کره‌گیری که به مدت یک شب مانده و تخمیر شده، موجب تبدیل شیر به اسید لاکتیک می‌شود. اسید لاکتیک به وجود آمده در باترمیلک باعث بهتر شدن طعم آن می‌شود.

باترمیلک چیست و چه ارزش غذایی دارد؟

همان‌طور که گفتیم باتر میلک کمی از شیر غلیظ‌تر است و طعمی شبیه به ماست یا دوغ دارد. به همین دلیل به آن آب دوغ هم می‌گویند. باترمیلک یک منبع سرشار از پروبیوتیک است و مانند ماست یا کفیر از باکتری‌های فعال تشکیل شده است. این باکتری‌ها فرآیند هضم را بهبود می‌دهند، به تغذیه سالم کمک کرده و به حل مشکلات گوارشی مانند نفخ شکم، بیماری کرون یا رفلاکس معده کمک می‌کنند. همچنین باترمیلک یک ملین طبیعی برای درمان یبوست است. محصولی که استفاده می‌کنید حتما باید دارای باکتری‌های فعال و زنده باشد. باتر میلک پاستوریزه ممکن است در طول فرآیند تولید، باکتری‌های مفید را از دست داده باشد.

کاربرد‌های باترمیلک

باترمیلک کاربرد زیادی در تهیه انواع نان، کلوچه، کیک و شیرینی دارد. استفاده از باترمیلک باعث تقویت طعم‌ها و مزه‌ها می‌شود. باترمیلک طبیعی، طعم نان و شیرینی را ترش یا تلخ نمی‌کند.

کاربرد اصلی باترمیلک این است که باعث افزایش حجم نان و کیک می‌شود. استفاده از باترمیلک به تنهایی حجم کیک را زیاد نمی‌کند. باترمیلک تاثیر جوش‌شیرین یا بیکینگ‌پودر را بیشتر می‌کند.

از دیگر موارد استفاده از باترمیلک در تهیه نان و شیرینی، این است که باعث لطافت و ترد شدن آن‌ها می‌شود. مخمر باترمیلک بر رشته‌های گلوتن آرد اثر می‌گذارد، آن‌ها را می‌شکند و باعث لطیف شدن کیک یا شیرینی شما می‌شود.

دلیل محبوبیت باترمیلک این است که از تیره‌شدن میوه استفاده شده در کیک جلوگیری می‌کند. همچنین تاثیر باترمیلک در کیک کشمش و گردو، باعث حفظ طعم و رنگ خشکبار و دانه‌های خوراکی می‌شود.

باترمیلک با شیر بادام، سویا، نارگیل

ماهیت اغلب شیر‌های جایگزین مثل شیر بادام، شیر سویا و شیر نارگیل تنها با مقدار کمی آب لیمو تغییر می‌کند؛ بنابراین می‌توانید با همان دستور از شیر‌های دیگر هم باترمیلک بگیرید، مخصوصا اگر قصد درست کردن غذا یا دسر برای کسانی را دارید که حساسیت غذایی دارند.

آیا باترمیلک را می‌توان جایگزین شیر کرد؟

هم بله هم خیر. باترمیلک را می‌توان در بسیاری از دستور‌های غذایی جایگزین شیر کرد، بااین‌حال باترمیلک غلظت بیشتر و رطوبت کم‌تری نسبت به شیر دارد؛ بنابراین در دستوری که از شما یک پیمانه شیر خواسته است می‌توانید یک یا دو قاشق باترمیلک بیشتر استفاده کنید. به همین ترتیب، اگر در دستور تهیه غذا از شما یک فنجان باترمیلک خواسته شده و قصد دارید شیر ساده را جایگزین باترمیلک کنید، باید یک یا دو قاشق کم‌تر از باترمیلک استفاده کنید.

چگونه در خانه باترمیلک درست کنیم؟

در روش اول، ابتدا یک لیوان تمیز بردارید، یک قاشق غذاخوری سرکه سفید در آن بریزید. یک پیمانه شیر ولرم را به آن اضافه کنید. توجه داشته باشید که شیر باید کمی گرم‌تر از دمای محیط باشد طوری‌که انگشت کوچک دست شما را نسوزاند.

لیوان را تکان ندهید و اجازه دهید حدود یک ربع سرکه و شیر با هم ترکیب شوند. بر اثر تخمیر، شیر حالت بریده بریده می‌شود و ترکیب آن کمی غلیظ می‌شود، پس آن را به خوبی هم بزنید. باترمیلک آماده است و می‌توانید آن را در تهیه نان و شیرینی استفاده کنید.

طرز تهیه باترمیلک درخانه + معرفی و کاربردهای آن

در روش دوم شما می‌توانید به‌جای سرکه از آب‌لیموی تازه در باترمیلک استفاده کنید. یک پیمانه شیر را با یک قاشق غذاخوری آب‌لیمو در یک لیوان تمیز بریزید. بعد از گذشت ۱۵ دقیقه، آن را هم بزنید. مطمئن باشید کیک شکلاتی با باترمیلک بسیار خوش‌طعم و لطیف می‌شود.

منابع: عالیس، کاله

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->